Alina Linerstad
- för barnets bästa

OM MIG

Jag tog ett beslut hösten 2023; nu är det dags att fokusera på att vara den brobyggare jag eftersträvat att vara, den som skapar förutsättningar för olika discipliner som jobbar i, för eller med att skapa och utveckla barns fysiska miljöer.  Denna mellanhand behövs för att kunna säkerhetsställa barnens rätt till tillgängliga, ändamålsenliga och anpassade miljöer utifrån forskning kring barns utveckling och lärande i relation till den fysiska miljön. Oavsett om det är en förskola, skola, ett skyddat boende eller en väntrum som ska byggas eller förändras är det viktigt att kunna säkerhetsställa barnrättsperspektivet från början till slut. Detta vill jag hjälpa till med!


UTBILDNING


Som leg. förskollärare i grunden (examen 2015) har jag även en master inom förskoledidaktik (examen 2022) samt SKR's barnrättstrategsutbildning (cert. 2024) med mig vilket gör att barnets perspektiv sätts i första rummet. När jag skrev min magister- och masteruppsats blev det ännu tydligare för mig att den fysiska miljön för barns utveckling och lärande är en betydande faktor att ta hänsyn till i utvärderingar och diskussioner om förskolans kvalité.  Jag tog ytterligare en kurs på Högskolan i Gävle om lärmiljöer där både teoretisk och praktisk kunskap blandades. Genom att bygga på med SKRs barnrättstrategutbildning har mina kunskaper ökat kring barnrättsfrågor. Barnkonventionen är lag sedan 2020, därför är detta ett viktigt inslag i min profil.

 


ERFARENHET


Sedan år 2010 har jag på ett eller annat sätt befunnit mig i och kring barns fysiska miljöer så som förskolor, skolor, tillfälliga boenden, lekplatser. I och med att jag kommer från förskolans värld har jag samlat på mig både erfarenheter och praktisk kunskap och då kunnat identifierat olika utvecklingsområden och behov kopplat till barns miljöer. Även genom mina utbildningar har jag fått med mig många redskap som visat sig ge effekt inom bland annat förskolan. Den pedagogiska metoden "gåtur" har nämligen visat sig vara en framgångsfaktor för att sätta fingret på t.ex vad skavde mellan den fysiska miljön och arbetslaget. Att hitta och formulera en gemensam verksamhetsidé var ett av målen med gåturen, men också grundläggande för att arbetslaget skulle kunna komma igång med sitt förändringsarbete kopplat till den pedagogiska lärmiljön. Barn ska också genomföra en gåtur vilket kräver en del erfarenhet och kompetens av gåtursledaren. Jag vill skapa de bästa förutsättningarna för barn och unga och det vet jag att även ni vill, så varför inte göra det tillsammans?


VISION

Genom att bygga på med SKRs barnrättstrategutbildning har mina kunskaper ökat kring barnrättsfrågor. Barnkonventionen är lag sedan 2020, därför är detta ett viktigt inslag i min profil. Barnkonventionen ska alltid vara styrande, precis som forskning. Barns bästa ska alltid komma i första rummet. Vi vuxna ska säkerhetsställa detta och då behöver vi verktyg för att lyckas. Genom min expertis inom området strävar jag efter att skapa förutsättningarna för er att implementera och konkretisera barnkonventionen.



 
 
 
Post
LinkedIn